Het sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek verloopt vaak in een bepaalde volgorde:

  • Inleiding (hierbij krijg je informatie over het bedrijf, de functie van degene waarmee je het gesprek hebt en uitleg over het verloop van het gesprek).
  • Vragen over je opleidingen, je werkervaring en andere zaken uit het C.V.
  • Vragen over je interesse in het bedrijf en/of in de branche; hoe kwam je met het bedrijf in aanraking?
  • Vragen over wat je aantrekt in deze stage/afstudeeropdracht; wat is je motivatie?
  • Vragen over waarom jij de juiste persoon bent voor de stage; waarom moet het bedrijf jou aan nemen?
  • Case gerichte vragen; hierbij valt te denken aan vragen als “wat zou je doen als…”
  • Ruimte om zelf vragen te stellen.
  • Afsluiting en uitleg over de sollicitatieprocedure; wanneer hoor je bijvoorbeeld of je wel of niet bent aangenomen?

Verkoop jezelf op een positieve manier

Als stagiaire verkoop je jezelf op een positieve manier. Belangrijk is dat je je eigen kwaliteiten op een gemotiveerde wijze overbrengt op het stagebedrijf. Een van de meest belangrijke aspecten van een sollicitatiegesprek is dat je op een overtuigende manier kunt aantonen dat je ergens goed in bent.

Denk daarom van tevoren na over de volgende punten:

  • Wat trekt je aan de aangeboden stage/afstudeeropdracht?
  • Welke mogelijke projecten kan je voor het stagebedrijf uitvoeren?
  • Wat weet je van het bedrijf en de branche?
  • Wat kun je vertellen over jezelf?

Denk aan je lichaamstaal

  • Straal niet te veel nervositeit uit, wees echter ook niet te arrogant of te zelfverzekerd.
  • Geef een goede hand bij het voorstellen en bij het afscheid.
  • Zorg voor oogcontact met degene waarmee je het gesprek hebt. Ga echter niet staren en vergeet vooral niet om de eventuele tweede aanwezige persoon aan te kijken.
  • Denk aan je houding: zit rechtop maar niet te gespannen. Houd je handen niet onder de tafel en speel niet met voorwerpen.
  • Gebruik je handen ter ondersteuning van je verbale communicatie.
  • Houd je benen bij elkaar en je beide voeten op de grond.

Meest gestelde vragen bij een sollicitatiegesprek

Een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek is vaak het halve werk. Voordat je op gesprek gaat is het handig om thuis antwoorden te bedenken op de meest gestelde vragen. Schrijf ook op welke vragen jij wilt stellen tijdens het gesprek.

Veel gestelde vragen zijn:

  • Wat heb je gedaan ter voorbereiding op dit gesprek?
  • Waarom wil je bij ons bedrijf stage lopen?
  • Wat voor eisen stelt jouw school aan je stage/afstudeeropdracht?
  • Waarom moeten we jou aannemen als stagiaire?
  • Wat zijn jouw sterke en zwakke punten?
  • Waarom heb je gekozen voor jouw opleiding?
  • Welke werkervaring heb je en wat heb je geleerd bij deze bedrijven?
  • Wat voor extra-curriculaire activiteiten heb je? (wat doe je naast je studie)
  • Aan wat voor projecten heb je gewerkt tijdens je studie?
  • Hoe werk je binnen een groep?
  • Stel je voor dat? Of Wat zou je doen als …?
  • Wat zijn je carrièredoelen in de komende twee à drie jaar?
  • Waar zie je jezelf over vijf à tien jaar?
  • Welke hobby’s heb je?

Vragen die je zelf zou kunnen stellen zijn:

  • Wat zijn de werktijden?
  • Op welke manier word ik begeleid tijdens mijn stage/afstudeeropdracht?
  • Is er ruimte voor eigen initiatief? Welke taken/verantwoordelijkheden krijg ik?
  • Hoeveel collega’s werken er op de afdeling? Hoe is het team samengesteld?
  • Werken jullie vaker met stagiaires?
  • Welke afstudeeropdrachten zijn er al gedaan?
  • Hoe verloopt de sollicitatieprocedure ten aanzien van de stage?

Overige tips voor de sollicitatie

  • Luister actief, herhaal kort voor jezelf welke vraag gesteld wordt.
  • Antwoord niet te snel en denk eerst even na over het goede antwoord, wees niet bang voor een stilte.
  • Zorg voor variatie in alle vocale elementen zoals je intonatie en je stemhoogte maar overdrijf niet.
  • Stel je gelijkwaardig op, maar wees niet te amicaal of joviaal.
  • Toon initiatief: stel vragen, zeker als je de vraag niet goed hebt begrepen, vat samen wat er gezegd is en vraag of je dit goed begrepen hebt.
  • Toon interesse in het bedrijf en de stagefunctie en stel daar open vragen over. Zo houd je het gesprek op gang.
  • Pas je woordkeuze aan, aan degene met wie je het gesprek hebt.
  • Geef niet te veel irrelevante informatie, blijf ‘to the point’.
  • Probeer jezelf te zijn, het gaat tenslotte om jou.

Vervelende vragen

Wil je kinderen? Hoe is het thuis? Wanneer was je laatste menstruatie? Heb je lichamelijke gebreken? Er worden wel eens vragen gesteld waarvan je denkt: dat gaat u niets aan. Als je de vraag te persoonlijk vindt, mag je een antwoord weigeren. Ook op vragen over zwangerschap hoef je geen antwoord te geven. Je toekomstige werkgever mag alleen vragen stellen over zaken die relevant zijn voor de functie en de functievervulling, zoals vakbekwaamheid, zoals opleiding, kennis en ervaring.

Krijg je te maken met vervelende vragen op je sollicitatiegesprek, dan kan een vervelende situatie ontstaan. Probeer toch zo vriendelijk mogelijk te blijven. Misschien kun je het gesprek een positieve draai. Bijvoorbeeld door van onderwerp te veranderen met het stellen van een vraag over het werk. Je kunt ook een tegenvraag stellen: waarom wilt u dat weten? Of: wat doet u met deze informatie?

Krijg je pas heel laat een afwijzing? Of één waarin niet staat waarom je de baan niet krijgt? Bel het bedrijf dan en vraag om een toelichting. Daar kun je van leren.

Klachten indienen

Voel je je tijdens een sollicitatieprocedure niet goed behandeld? Krijg je pas heel laat een afwijzing? Of één waarin niet staat waarom je de baan niet krijgt? Het is heel gebruikelijk dat je het bedrijf belt en een toelichting vraagt. Ben je nog niet tevreden, dan kun je een klacht indienen bij de NVP (Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid). Neem eens contact op met de Klachteninstantie NVP-Sollicitatiecode. Deze is iedere werkdag te bereiken van 9.00 tot 13.00 uur op dit telefoonnummer 030 605 57 84. Je kunt je klacht ook mailen naar sollicitatiecode@nvp-plaza.nl

Discriminatie bij een sollicitatie, mag absoluut niet. Het mag geen rol spelen of je Nederlander bent of allochtoon, man of vrouw, homo of hetero, jong of oud, christen of moslim. Dat staat in de Wet gelijke behandeling. Ben je tijdens je sollicitatiegesprek gediscrimineerd, dien dan een klacht in bij de Commissie gelijke behandeling: postbus 16001, 3500 DA in Utrecht. Zij zijn telefonisch te bereiken op 030 22 34 800.

Er zijn uitzonderingen. In veel beroepen en bedrijven werken nog weinig vrouwen en/of allochtonen. Daar zijn zij een achtergestelde groep. Volgens de wet mag je zulke achtergestelde groepen tijdelijk voortrekken, totdat de ongelijkheid verdwenen is.Voor sommige functies of beroepen is de sekse wel bepalend. Bijvoorbeeld bij modellenwerk. En een popgroep die een zanger zoekt, mag best alleen met mannen praten.

Word je op je stageplaats op een ongewenste manier lastig gevallen? Of ben je niet gediend van al die seksistische opmerkingen? Ga dan direct naar je stagebegeleider van het bedrijf en geef dat aan. Wil je dat liever niet, neem dan iemand anders in vertrouwen. Je hebt ook nog een stagedocent bij je opleiding waar je dat kan aangeven. Verder is ook nog altijd een onderwijstelefoon. Daar kan je al je problemen kwijt en wordt er naar een oplossing gezocht. Alle informatie zal vertrouwelijk worden behandeld.

De Onderwijstelefoon is in 1995 ingesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ouders, leerkrachten en leerlingen met vragen of problemen over het schoolklimaat, kunnen hier terecht bij professionele hulpverleners voor hulp, advies en informatie, zie: www.aps.nl/onderwijstelefoon of bel. 0800-1608

De Onderwijsinspectie adviseert en ondersteunt bij klachten over, o.a. seksuele intimidatie. Wanneer docenten, begeleiders, bedrijfsmedewerkers, instellingen enz. klachten rond seksuele intimidatie signaleren, zijn ze dat verplicht te melden bij onderwijsinspectie. Uiteraard mag je zelf ook contact opnemen met de Inspectie. Deze gegevens worden ook vertrouwelijk behandeld. Het nummer van het meldpunt vertrouwensinspecteurs is 0900- 111 3 111

Er zijn nog diverse andere organisaties die je kunnen helpen bij klachten. Zit je op het VMBO, dan kun je contact opnemen met het LAKS. Voor klachten over je stage in het MBO, kun je contact opnemen met de JOB. Voor klachten over HBO- en WO-stages surf je naar het Stagecentrum en vul je onder de link ‘rechtshulp’en klachtenformulier in.

Tijdens je stage >